Hoofd menu

Interview | Een prikkelend denker

Bedrijven willen maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar is het wel zo eenvoudig om te omschrijven welk gedrag niet en welk gedrag wel is gewenst? Trigion wil bedrijven graag uitdagen daar goed over na te denken. Weergaloos met Woorden interviewde daarom filosoof René ten Bos voor het relatiemagazine Veilig van Trigion. Een bijzonder interview met een prikkelend denker.

Lees meer: Interview | Een prikkelend denker

Nieuws | De Fairphone komt!

De Nederlandse makers van de Fairphone streven ernaar om een smartphone te maken met conflictvrije grondstoffen en een humane productie. Maar dat alles wel met grondstoffen uit Congo en fabricage in China. Weergaloos met Woorden sprak eind 2012 bedenker en maker Bas van Abel voor het blad Facilitair! van Facilicom. ‘We willen eigenlijk alle problemen in de wereld oplossen.’

Lees meer: Nieuws | De Fairphone komt!

Pamflet | AbvaKabo weer een echte vakbond

De 'Kloofdichters' wilden van de AbvaKabo weer een echte vakbond maken. Tijdens het congres op 19 en 20 mei 2011 veroverden de ‘strijdbaren’ (NRC) maar liefst negen van de vijftien zetels in het hoofdbestuur en twee van de vier zetels in het dagelijks bestuur. Weergaloos met Woorden schreef het pamflet waarin de Kloofdichters hun wensen en idealen formuleerden.

Lees meer: Pamflet | AbvaKabo weer een echte vakbond

Advertentie | De lezer bij zijn nekvel grijpen

Een goede advertentie grijpt de lezer bij zijn nekvel en laat hem pas weer los als de boodschap is overgekomen. Falck, jarenlang ’s lands grootste beveiligingsbedrijf, kon zich uitstekend vinden in een concept met als thema een veiliger samenleving. Want daar maakt Falck elke dag werk van.

Lees meer: Advertentie | De lezer bij zijn nekvel grijpen

Corporate tekst | Benoemen, beschrijven én typeren

Een bedrijf of organisatie in weinig woorden benoemen, beschrijven én typeren. En daar liefst ook nog wat ambitie in leggen. Dán heb je een goede corporate tekst. Zoals voor Geldnet: marktleider in geldtransport, maar destijds nauwelijks bekend buiten de eigen klantenkring. Een avond brainstormen met het management leverde de basis voor een ijzersterke tekst.

Lees meer: Corporate tekst | Benoemen, beschrijven én typeren

Een naam | Een bedrijfsnaam met betekenis

Een bedrijfsnaam moet origineel zijn, nog te claimen zijn op internet en liefst ook nog iets zeggen over wat een bedrijf doet. Zoals voor dat nieuwe bedrijf dat werk maakt van particpatie en dus van een inclusieve samenleving.

Lees meer: Een naam | Een bedrijfsnaam met betekenis

Nieuwjaarswens | Mooie woorden

En soms moet er zomaar een tekst komen. Voor een uitnodiging, een verhuiskaart, of bij een relatiegeschenk. Ach, als er een nieuwe eeuw op aanbreken staat en de tekstschrijver het relatiegeschenk zelf mag voorproeven, komen er al snel voldoende mooie woorden.

Lees meer: Nieuwjaarswens | Mooie woorden

Mailing | De Gouden Gids

Een mailing moet aandacht trekken, informeren, verlangen creëren en tot actie aanzetten. Een sterke tekst leidt aantoonbaar tot meer reacties. Neem deze mailing van Gouden Gids. De respons bleef niet steken op de gangbare 4 à 5 procent, nee: maar liefst 46% van de antwoordkaarten kwam retour.

Lees meer: Mailing | De Gouden Gids

Pay off | Een pakkende kreet

Een pay off. Of in gewoon Nederlands: een pakkende kreet. Stoeien op de vierkante millimeter. De afmaker die de hele boodschap in een paar woorden moet overbrengen. Bijvoorbeeld voor een HBO-opleiding verpleegkunde die scholieren wilde uitdagen om zich aan te melden.

Lees meer: Pay off | Een pakkende kreet